Expedicijos – mokymasis kelyje
Sunday May 29th, 2016 - 10 minutes read
Kaip motyvuoti jaunus žmones fiziniam aktyvumui kaimo vietovėse ir tariamai nuobodžioje aplinkoje? Jums atrodo, kad jie tik sėdi ir žaidžia video žaidimus? Iš tiesų, Eurobarometras byloja, kad paaugliai Europos Sąjungoje yra fiziškai nepakankamai aktyvūs. Tuo pačiu metu akivaizdi yra tendencija, kad jauni žmonės vis daugiau naudojasi naujomis technologijomis. 80% jaunų žmonių prisijungia prie interneto kas dieną. O kaip būtų suderinus šitas sudedamąsiais dalis: fizinį aktyvumą, tariamai nuobodžią aplinką, technologijas ir mokymosi nuotykių prieskonį?
Stebime, kad mūsų gyvenimai vyksta vis daugiau kelyje. Šie mokymai vyko Lietuvoje, kur daugiau nei 40% jaunų žmonių patiria emigraciją. Žmonės nuolat migruodavo ieškodami “žalesnės žolės” svetur ir keisdami savo gyvenamą vietą – kryžiuočiai, Vakarų kolonialistai Rytuose, nomadai, Roma ir Kalmiukai, ir dar daug kitų. Ir žmonės toliau juda, keliauja! Tik pagavokite apie Erasmus studentes, IT konsultantes, Vakarų kolonialistes Balyje, pabėgėles iš Sirijos, Indijos plėtros pagalbos darbuotojas, Kinijos kelių statybininkes Afrikoje ir t.t. Taigi, judėti po pasaulį dėl geresnių gyvenimo, darbo, ir atostogų sąlygų nėra naujas dalykas. Tiesiog jo vis daugiau.
Šiuomet vienu ar kitu būdu visos esame klajūnės mūsų visuomenėje. Mes gyvename ir mokomės kelyje. Kaip tai geriausiai galime panaudoti mūsų naudai? Kaip galime pagerinti mūsų mokymąsi tokiose sąlygose? Mes nusprendėme paeksperimentuoti ir tai išbandyti!
Pirmuose projekto mokymuose “Ekspedicija – nuotykių kūrimas kaimo vietovėse” mes norėjome sumesti visas sudedamąsias dalis ir sujungti jas į vieną mokymosi metodologijos struktūrą, skirtą jauniems žmonėms iš mažiau galimybių turinčių kaimo vietovių.
Ekspedicija tai kelionė, į kurią leidžiasi grupė žmonių turėdami tam tikrą tikslą, tokį kaip kažką ištyrinėti, atrasti, ar išplėtoti. Ekspedicijos bendrasis suvokimas mus įkvėpė sukurti mokymosi programas ir metodologiją, kurioje iššūkiai būtų įpinti į kelionės kontekstą, kuriame būtų siekiami mokymosi tikslai.
Ekspedicija reiškia naudoti visas jusles. Tokiu būdu ekspedicijos poveikis yra stipresnis, negu įprastinis mokymasis. Jei dar įtrauki technologijas, gauni visą pilną mokymosi aspektų ratą. Mokymasis kelyje duoda daug daugiau naudojant mažiau išteklių. Tai apie atpažinimą, kokių išteklių tau reikia ir kokiu metu. “Nenešk malkų į mišką!” Besimokant įprastai refleksija vyksta individualiai, bet jei gali pasidalinti savo patirtimi su kitais ekspedicijos struktūroje, tai turi visiškai kitą poveikį. Dejan Prednik
Pagrindinė “ekspedicijų” mintis yra sukurti mokymosi nuotykius jauniems žmonėms. Mes suteikėme galimybę įvairių organizacijų dalyvėms ir lyderėms sukurti ir išbandyti tokias “ekspedicijas”. Vienas iš mūsų projekto rezultatų yra tai, kad dalyvės pasijautė įgalintos sukurti mokymosi ekspedicijas jauniems žmonėms.
Mūsų pasiūlyta struktūra mokymosi ekspedicijoms tai atvira koncepcija, kurią galima pripildyti specialiai aplinkybes ir tikslo grupę atitinkančiu sukurtu turiniu. Struktūra pasižymi tam tikrais elementais. Užbaigusios mokymus Lietuvoje mes siūlome tokią struktūrą “ekspedicijų” kūrimui.
Nuotykiai
- Neįprastos situacijos. Nuotykiai reiškia, kad vyksta kažkas neįprasto. Betgi, nėra reikalo veržtis į Himalajų kalnus su jaunais žmonėmis tam, kad patirtumėte nuotykių. Tiesiog pakeičiant vieną, ar kitą rutinos dimensiją gali atnešti nuostabią nuotykio patirtį – tai gali būti pakeistas laikas (keliauti naktį vietoj dienos), tai gali būti pakeista keliavimo forma (skristi vietoj ėjimo, eiti ant aukštakulnių arba basomis), kitoks maitinimasis, kita pinigų suma, negu įprasta išleidžiant užkandžiams keliaujant, ir panašiai.
- Iššūkis. Suraskite įdomų objektyvų tikslą – nukeliauti kažkur. Pakvieskite jaunus žmones suformuluoti savo asmeninį iššūkį. Ką jos gali daryti labai gerai? Galbūt priešingybė gali būti tai, kur slypi mokymosis potencialas? Greitam žmogui būti lėtesniu? Valdingai – veikti daugiau užkulisiuose? Vartotojiškam žmogui – pasiimti į kelionę kuo daugiau savo daiktų ir pažinti, kaip yra gerai su mažiau?
- Neužtikrintumas. Neplanuokite visų detalių, nes ekspedicija gali pavirsti nuobodžia turistine kelione. Žmonės gali išmokti daug pasiklydę, ar pametę irklą vidury ežero. Klaidos tai puikios mokymosi progos. Neužtikrintumas, nenuspėjamumas ir netikėtumai susiję su tuo, kas vyksta per ekspediciją ir tai, ką jie iššaukia, yra pagrindiniai šitos struktūros elementai.
Tyrinėjimai
Ekspedicija remiasi “Į temą orientuotos saveikos” požiūriu, kuriame mokymasis vyksta ne tik apie pačią temą, bet ir apie grupę, apie aplinką ir visą kontekstą. “Ekspedicijos” skiriasi nuo tiesiog keliavimo vienai, todėl kad jos suteikia galimybę patirti, reflektuoti su grupe, gauti iš grupės narių grįžtamąjį ryšį.
Kai keliauji, turi susikaupti ties užduotimi, bet tuo pačiu svarbu matyti ir suvokti aplinką, kurioje judi. Tai apie mokymąsi, kas yra svarbu tau, išmokti palikti dalykus už savęs. Dalintis patirtimi yra labai svarbu. Išmokau daug keliaudama, bet jei gali pasidalinti savo patirtimi grupėje, poveikis yra žymiai stipresnis. Rosalia Quartana
Technologijos
- Transportas. Ekspedicijos mus įgalina išbandyti įvairias judėjimo/keliavimo priemones ir reflektuoti jų poveikį patyrimui.
- Skaitmeniniai ir internetiniai įrankiai. Tai reiškia patirties praturtinimą pridedant geimifikuotą patyrimą, arba įgalinimą atrasti įvairias vietas pačioms. Kai kurie IT (pvz. Geocaching, Actionbound ar Atviri skaitmeniniai ženkliukai badges) įrankiai gali netgi pakeisti žmogų/vedlę, rodančią kryptį ir vietas, kurias reikia surast.
- Analoginiai įrankiai ir įranga
Išmokau, kaip suderinti iššūkį su mano dalyvių sugebėjimais, atsižvelgiant į aplinką, laiką, tai, ką man teikia aplinka nuotykui, bet veda prie mokymosi rezultatų ir nėra vien tik pasilinksminimui. Man patinka techniniai įrankiai: kurti ženkliukus su Badgecraft ar kurti iššūkius, naudojant Actionbound. Galiu panaudoti šias technologines priemones, kad ekspedicijos gamtoje būtų patrauklesnės jauniems žmonėms. Su Badgecraft jauni žmonės gali didžiuotis savo pasiekimais. Judėti, būti skirtingoje aplinkoje su kitais žmonėmis mane įkvepia daugiau negu įprastas mokymosi kontekstas. Fotini Komninou
Principai ir vertybės
- Neformalusis ugdymas
- Patirtinis mokymasis
- Įvertinantis požiūris. Leiskite patyrimui įvykti ir suteikite laiko ir erdvės pačiam patyrimui, taip pat ir asmeninei bei grupės refleksijai. O mokymo rezultatus turi įsivertinti pačios besimokančios.
Struktūra
- Suplanuota ir parengta
- Galimybės ir ribos
- Netikėtumai
Kita mūsų projekto dalis bus ištirti, kaip galima panaudoti ekspedicijos mokymosi struktūrą miesto aplinkoje. Jei susidomėjote kaip ši mintis gali būti adaptuota urbaninėje erdvėje, rašykite ir aplikuokite mūsų ateinančiam kursui “Ekspedicija – Nuotykių kūrimas miesto aplinkoje”, kuris vyks Vokietijoje Veimaro/Erfurto miestuose 2016.09.26 – 30.
Man patiko, kad mes dalyviai galėjome dirbti savo grupėse ir sukurti mūsų ekspedicijas. Tokiu būdu mes turėjome progą patirti visą procesą nuo pradžių iki galo, kas mane įgalina tą patį iškart padaryti mano šalyje su mano grupe. Man nėra lengva suderinti gamtą ir technologijas, bet dabar aš jaučiu, kad tai bus labai naudinga ir funkcionalu mūsų ateities projektams.
Orhun Yagiz
Jei norėtumėte, kad pravestume mokymus apie ekspedicijas pas Jus – rašykite mums!
Evelina Taunytė NVO, Nomadways (nomadways.ngo@gmail.com)
Nerijus Kriaučiūnas ir Laimonas Ragauskas, NVO Nectarus (info@nectarus.lt)
Šis straipsnis yra projekto mokymų “Ekspedicija – nuotykių kūrimas kaimo vietovėse” rezultatas. Mokymai vyko 2016 metų gegužę Lietuvoje. Šis projektas įtraukė jaunimo lyderes, jaunimo darbuotojas ir švietėjas iš devynių Europos šalių. Paraišką pateikusi organizacija: Culture Goes Europe, Sociocultural Initiative Erfurt E.v.
Tags: educaching, geocaching, geoslėptuvė, inovatyvus ugdymo metodai, jaunimo darbuotojų mokymai, mokymosi mobilumas
0 Comments